Skip to main content Skip to footer

I vores skolen lægger vi vægt på at eleverne udvikler deres egen kreativitet og sceniske mod i et trygt fællesskab med jævnaldrende børn og unge, der også er nysgerrige indenfor teater og drama. 

Undervisningen varetages af uddannede skuespillere og koreograf alle med mange års undervisningserfaring og hjerter, der banker for at lære kunsten videre og dele deres entusiasme og faglige kunnen. 

Hos os er det fællesskabet, indholdet, håndværket og kreativiteten der tæller. Mange elever oplever også, at de pga de færdigheder der opdyrkes i de forpligtende fællesskaber på skolen, bliver endnu bedre til at begå sig socialt "i den virkelige verden".

Flere af vores tideligere elever er sidenhen gået teatervejen som skuespillere, dramatikere mm. Fælles for alle tidligere elever er dog, at ingen går uændret herfra. Langt de fleste elever beretter om større mod - både på scenen, men også mod til at tro på egne ideer, at stå ved hvem de er og hvad de mener og "at være sig selv".

Mange elever oplever også, at de pga de færdigheder, der opdyrkes i de forpligtende fællesskaber på skolen, bliver endnu bedre til at begå sig socialt "i den virkelige verden".

At være åben og lyttende overfor andre, give og modtage positiv feedback, at afprøve ideer og at tænke i kreative løsninger er alt sammen vigtige livs-lektioner, som eleverne tager med fra det daglige arbejde i skolen. 

Arbejder vi med:

  • Lege og øvelser.
  • Introduktion til grundlæggende skuespilteknikker.
  • Fokus på samarbejde og at give og modtage.
  • Arbejde med kropsbevidsthed og præcision.
  • Udvikle scenisk mod i både improvisation og planlagte scener.
  • Arbejde ud fra en given oplæg med at skabe egen forestilling

Arbejder vi med:

  • Introduktion til grundlæggende skuespilteknikker.
  • Fokus på samarbejde og at give og modtage.
  • Arbejde med kropsbevidsthed og præcision.
  • Udvikle scenisk mod i både improvisation og planlagte scener.
  • Lege og øvelser.
  • På baggrund af forestillingserfaringerne arbejde videre med grundlæggende skuespilteknikker.
  • Fokus på at udvikle sit eget og holdets potentiale.
  • Øge det sceniske mod i både improvisation og planlagte scener.
  • Arbejde med udvikling af forestilling ud et tema.

Eleverne er medskabere af forestillingerne, som vokser ud af elevernes kreativitet!

Ofte arbejder vi ud fra kendte historier, tekster eller fra et tema, og så udvikler vi materiale ud fra dette.

Eleverne improviserer og skaber scenisk materiale; karakterer, replikker, fysiske udtryk, dramatiske forløb og historier. Underviserne guider, laver øvelser, hjælper med at strukturere materialet og få det samlet til en forestilling. 

Der arbejdes med hvordan man kan gentage og reproducere scenisk materiale:

  • Hvordan vedbliver en replik at være lige så "frisk" som første gang den spontant blev sagt?
  • Hvordan holder man energien oppe i samspillet med de andre karakterer på scenen? Og
  • Hvordan bygger man i det hele taget en dramatisk scene op, så den kan indgå som en del af en større historie? 

Dramaskolens hold er som regel delt op i i to forestillinger - en for de ældre i februar og en for de yngre spiller forestilling i april.

Når man laver teater, er man en del af fællesskabet. Alle er afhængige af hinandens opmærksomhed og omsorg, for at skabe det trygge miljø, der skal til.

Alle har en rolle at spille, men det er i samspillet, man løfter hinanden frem. At kunne arbejde som ensemble er nødvendigt i forståelsen af, hvad det vil sige at være skuespiller.

Det er processer i den daglige undervisning, der bygger fundamentet for forestillingen. Vi ønsker at give børnene plads til at udvikle sig og arbejde med deres egen kreativitet, fremfor at præstere stort ”professionelt” teater.

Vi har en professionel scenograf til at skabe det visuelt koncept omkring forestillingerne - at optræde i en scenografi og kostumer er med til at løfte selve forestillingens ide og ikke mindst elevernes oplevelse af teaterets magi.

Og til at hjælpe det hele på vej har vi brug for jer forældre!

Vi indkalder til arbejdsdage, hvor forældrene i samarbejder med og under ledelse af scenografen, fremstiller scenografi, rekvisitter og kostumer. Arbejdsdage ligger samtidigt med, at eleverne har weekendprøver, så man kan deltage når ens barn alligevel har prøve. Hver forælder / forældrepar forventes kun at deltage i en enkelt af disse dage.

Arbejdsdagene bliver meldt ud i god tid, og er rigtig hyggelige og sjove at være en del af.